Friday, August 21, 2009

Suka Betul MPKB Mengunci Tayar Kereta

Kami begitu kerap mendapat rungutan dari orang ramai akibat tindakan MPKB mengunci kenderaan mereka kerana kesalahan meletak kenderaan di bandaraya Islam, Kota Bharu.

Wahai MPKB yang mempunyai BRI di belakangnya, setiap undang-undang itu ada objektif dan tujuannya. Lampu isyarat, larangan meletak kenderaan, larangan membuang sampah dan lain-lain semuanya mempunyai tujuan untuk kebaikan masyarakat umum.

Larangan meletak kenderaan contohnya, bertujuan untuk mengelak dari berlaku kesesakan lalulintas. Tapi kami tidak dapat memahami bagaimana dengan mengunci tayar kereta itu dapat melancarkan kembali laluan trafik. Ini berbeza jika kereta tersebut ditunda dari kawasan larangan, maka dengan itu dapatlah aliran trafik bergerak lancar semula.

Bandaraya Kuala Lumpur adalah jauh lebih besar dan sesak dengan kenderaan jika dibandingkan dengan Bandaraya Islam Kota Bharu. Tetapi kami tidak pernah melihat pihak DBKL mengunci tayar kereta yang diletak di kawasan larangan terutamanya di kawasan yang penuh sesak seperti Jln Tuanku Abd Rahman, Jln Masjid India, Jln Petaling, Jln Pudu dan sebagainya. Tayar hanya akan dikunci jika kenderaan diletak di kawasan "reserved".

Inilah perbezaan antara penguatkuasa yang berakal panjang ataupun robot. Kami begitu yakin dengan jawapan yang akan diberi oleh pihak penguasa MPKB.... "Dah itu undang-undang". Ye benar, itu undang-undang, tapi adakah dengan mengunci tayar itu dapat melancarkan semula aliran trafik yang menjadi sesak akibat kereta tersebut. Dan apakah benar kereta tersebut telah menyebabkan kesesakan lalulintas? Tidakkah MPKB terfikir bahwa kesesakan tesebut disebabkan kerana kepincangan mereka di dalam membuat perancangan bandar? Jawapan di atas hanya sesuai diberi oleh robot dan bukannya manusia.

Bagaimanakah penyelesaiannya? Perlukan undang-undang tersebut dikaji semula? Atau pengubal undang-undang itu yang perlu di rombak? Bagaimanapun, dasar penguatkuasa tempatan MPKB telah pun mendapat nama di seluruh negara. Samada ianya memberi nama baik atau buruk, itu terpulanglah kepada masing-masing. Bagaimanapun, email kami telah banyak dengan maki hamun dan sumpah seranah terhadap MPKB.

Apa yang pasti, undang-undang MPKB itu bukanlah sesuai untuk semua keadaan dan masa. Malahan mereka sendiri telah mengubah laluan trafik di dalam bandar Kota Bharu. Ini hanya akan berlaku apabila mereka yang membuat undang-undang gagal di dalam membuat perancangan teliti untuk jangka masa tertentu. Adakah mereka ini sebenarnya layak? Mereka mungkin mempunyai 1,001 alasan, bagaimanapun, mereka telah gagal di dalam membuat perancangan bandar yang baik.

Cyber Clan

2 comments:

Anonymous said...

kat wkf che yeh tu parking lagi berterabur.
drpd depan ceria sampai la ke cimb, parking ikut suka jah aku tengok. tapi aku tak pernah tgk pun moto kena saman wpun lori penguatkuasa mpkb tu maghi semace.

undang-undang apa ini?!!!!!

najibC4 said...

apa hal lu...macam takder citer gamaknya....ko pegi duk mpkb sediri la, cakap merapu