Monday, June 8, 2009

Syarat-syarat Mustahil Cyber Cafe Di Kota Bharu

Kepada pelabur-pelabur dari luar yang ingin membuka pusat internet di Kota Bharu, Kelantan, kami paparkan di bawah syarat-syarat untuk membuka cyber cafe di bawah perundangan MPKB-BRI.

Secara ringkasnya, jika anda ingin membuka pusat internet di Kota Bharu, ianya adalah satu perniagaan yang merugikan kerana:-

Perkara 11 (Pengawas di Workstation) - Menurut perkara 11, seorang pengawas hendaklah disediakan di setiap workstation untuk mengawasi pelanggan supaya tidak melayari laman yang tidak dibenarkan.

Ini bermakna, jika anda mempunyai 20 buah komputer, anda perlu menyediakan 20 pengawas untuk mengawasi setiap komputer. Tidakkah itu satu undang-undang yang tidak masuk akal. Berapa pula gaji yang menti dibayar untuk mengupah 20 pengawas itu?

Perkara 2 (Permainan Video Games) - Sebarang bentuk permainan CD games adalah tidak dibenarkan.

Kami mendapat laporan bahawa pihak penguasa MPKB sendiri tidak dapat membezakan antara "CD Games" dan "Internet Games". Akibatnya cyber cafe tersebut telah disita hanya kerana kejahilan penguasa MPKB yang mempunyai BRI di belakangnya.

Kepada mana-mana pelabur yang ingin membuka pusat internet di Kota Bharu diminta agar befikir 10 kali sebelum meleburkan duit anda di Kota Bharu. Hasil anda mungkin dihabiskan untuk membayar saman kepada MPKB.

Dari,
Cyber Clan


1 comment:

PilloMania said...
This comment has been removed by the author.